i60.cz

Most s několika nej-

Podrobnosti události

  • 01. Červen 1850
  • Praha 1, 8, 7
  • Věra Ježková

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s holešovickou částí Bubny. Je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu. Měří 1120 m, a je tak i nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v Česku.

Viadukt byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc–Praha–Drážďany. Byl budován v letech 1846 - 1849. Po svém dokončení měl 87 kamenných oblouků. Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi, který mj. spolupůsobil při navrhování trasy do Drážďan a zřejmě navrhl i současné vedení viaduktu; při nehodě však zemřel. Proto stavbu řídil rakouský inženýr Alois Negrelli.

Negrelliho viadukt je zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek. Dlouho odkládaná rekonstrukce viaduktu začala v roce 2017. Jako termín jeho otevření byl stanoven 1. červen 2020, tedy 170 let poté, kdy po něm přejel první vlak.

Komentáře

Most vede od Bubnů přes Vltavu a pak pokračuje několika oblouky (jeden nad Sokolovskou ulicí) v Karlíně na Masarykovo nádraží. Ještě před rekonstrukcí byly amatérské nepříliš zdařilé pokusy umístit do jednotlivých oblouků nějakou pivnici nebo krámek se suvenýry. To však památku dost hyzdilo.
Je to moje citová záležitost. Narodila jsem se totiž na Štvanici.
Jsem na výsledek rekonstrukce zvědavá. K viaduktu mám osobní vztah. Protože jsem se pod ním narodila.
Negrelliho viadukt je doslova ikonická pražská památka. Je dobře, že bude zase sloužit svému účelu. Bohužel nebude zřejmě uchráněn od všudepřítomných sprejerů.

Komentovat mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlášení